Design & Usability

Usability: een niet te vergeten onderdeel van een website en zorgt ervoor dat mensen je website beter begrijpen. Oftewel de gebruiksvriendelijkheid van een website. Een nog betere definitie is: “De mate van effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid waarmee een specifieke gebruiker een product (website) gebruikt om een specifiek doel te bereiken” Er moet natuurlijk wel het een en ander gebeuren om je website gebruiksvriendelijkheid te maken, daardoor bestaat er ook een soort van mythe over usability: usability verbetering is intensief en (te) duur, alleen geschikt voor grote bedrijven en instellingen?

Eigenlijk liggen er heel veel kansen in de usability van een website, 95% van de internetgebruikers ergert zich weleens aan de gebrekkige gebruikersvriendelijkheid van websites en 75% van de gebruikers verwacht veel van een website of applicatie – zelfs als deze gratis is (RuigRok Netpanel 2009). Maar waarom lijkt het dan zo moeilijk om het allemaal in orde te maken? Dat komt voornamelijk door die mythe dat het te intensief en (te) duur is. Natuurlijk kost het wat om je website in orde te maken. Je zult bijvoorbeeld een kwalitatief onderzoek moet uitvoeren, interviews moeten houden met respondenten, experts erop laten kijken en testen moeten verrichten. Het scheelt een hele hoop waarneer je weet waarom de bezoekers zich zo gedragen op je website. En het mooiste is natuurlijk wanneer je een website voor de eerste keer maakt, het vanaf het begin een succes is. Ik probeer hier mee te zeggen: pak de gebruiksvriendelijkheid van je website meteen aan vanaf het begin. Dit zorgt ervoor dat bezoekers je meteen begrijpen!

Maar om meteen een bureau in te huren om er veel voor uit te geven om je usability te verbeteren, dat kan weer te ver gaan. Want er zijn veel kleine dingen die je snel kunt doen. Ruben Timmerman heeft verschillende tips die je usability snel kunnen verbeteren. Hij noemt bijvoorbeeld het maken van persona (omschrijving van 1 persoon uit je doelgroep), card sorting (de onderwerpen van je website op een aantal Post-it notes zetten en daarna ga je ze ordenen), zoeken van slechtste landingspagina of zoekwoord en iemand uit je omgeving trekken die naar website kijkt. Ook kun je de pagina’s van je website doorlopen en bij iedere pagina afvragen of duidelijk is waar je bent en waar je heen kunt.

Zo zijn er nog veel meer kleinere tips te vinden op internet om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. En die mythe van usability is te duur en dat het te intensief is: “it’s all in the mind”. Soms moet je het gewoon wat kleiner zoeken en niet te moeilijk gaan denken.

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: